tag:blogger.com,1999:blog-6061080267711796828.post5102206431922387283..comments2023-03-29T12:25:06.996+01:00Comments on bios politikos: När Marknadens Järnvägar spårar urjohanneshttp://www.blogger.com/profile/12622549498370796556noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-6061080267711796828.post-74937152916480574072010-07-28T18:34:03.347+01:002010-07-28T18:34:03.347+01:00Jan, Marie Demker hänvisar till Lars Yngström som ...Jan, Marie Demker hänvisar till Lars Yngström som uttalar sig i Ekot. Lars Yngström är kunnig och trevlig. Han äger den privata tågoperatören Tågåkeriet som troligen inte tackar nej till billigare lokalhyror hos Jernhusen.<br /><br /><a href="http://mobil.sr.se/site/index.aspx?artikel=3464680" rel="nofollow">Ekot: Flera brister bakom järnvägskaoset</a><br /><br />Det finns riktiga avisningshallar med varmluft eller varmvatten i Älvsjö för pendeltågen, i Hagalund för andra tåg och i Luleå för ståltågen. Det finns också <a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Brodep%C3%A5n" rel="nofollow">en ny depå som öppnades 2006 i Upplands-bro för pendeltågen</a>, och <a href="http://www.jernhusen.se/templates/Page.aspx?id=1987" rel="nofollow">en i Raus/Helsingborg för pågatågen som öppnas i år</a>.<br /><br />Det skulle säkert öka punktligheten vintertid med fler avisningshallar och billigare lokaler, men någon måste betala och det gäller såväl statlig som privat drift.<br /><br />Fd SJ Maskindivision har styckats av och sålts som Euromaint. De har börjat underhålla andra maskiner än tåg. I bästa fall gör det att man kan jämna ut beläggningen i verkstaden och att tågen pysslas om lite extra under januari-mars.Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6061080267711796828.post-44797270689796907472010-07-28T16:49:15.276+01:002010-07-28T16:49:15.276+01:00Erik: Det är möjligt att jag tolkar Marie demker f...Erik: Det är möjligt att jag tolkar Marie demker fel: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tagkaoset-ar-bara-statens-fel_4355207.svdJan Wiklundhttp://www.alternativstad.nunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6061080267711796828.post-1844469526321122832010-07-25T22:41:15.746+01:002010-07-25T22:41:15.746+01:00Men tågen har väl alltid stått ute på vintern? Det...Men tågen har väl alltid stått ute på vintern? Det finns visserligen lokstallar här och var, men de rymmer ju bara loket.<br /><br />SJ har börjat testa avisning med glykol, som inom flyget.<br /><br /><a href="http://www.ecoprofile.se/thread-1820-Nya-losningar-pa-jarnvagens-vinterproblem.html" rel="nofollow">Nya lösningar på järnvägens vinterproblem - Ecoprofile</a>Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6061080267711796828.post-63630043557469788292010-07-25T15:11:39.634+01:002010-07-25T15:11:39.634+01:00Personligen tycker jag att den allra värsta sorten...Personligen tycker jag att den allra värsta sortens privatisering är när stat eller kommun fortsätter att driva verksamheten - men <i>som om</i> de vore privata företag. Dvs profitmaximera, skyffla kostnaderna på andra etc. New Public Management, som det kallas.<br /><br />Det inte bara diskrediterar offentlig verksamhet, det blir ofta mer parodiskt idiotiskt än när kapitalister driver verksamheten. Jag tvivlar t.ex. på att en äkta kapitalist hade låtit tågen stå ute i kylan för att det var "för dyrt" att ha dem i garage, som SJ gjorde i vintras. Den äkta kapitalisten är nämligen inte driven av principer. Han förstår att marknaden, driven till sin spets, blir för dyr. Han förstår det där med transaktionskostnader, vilket den principridande offentliga verksamheten inte gör.Jan Wiklundhttp://www.alternativstad.nunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6061080267711796828.post-23168274921268727122010-07-19T13:48:56.768+01:002010-07-19T13:48:56.768+01:00Det är fortfarande staten som bestämmer mest. Traf...Det är fortfarande staten som bestämmer mest. Trafikverket och regeringen bestämmer hur mycket järnväg som ska byggas och underhållas. Länstrafiken och Rikstrafiken handlar upp det mesta av regionaltrafiken, och bestämmer då även hur stor fordonsreserven och underhållet ska vara.<br /><br />Den kommersiella persontrafiken står SJ i princip ensam för, genom monopolet. De har lagt ut sitt tågunderhåll men pratar om att delvis ta tillbaka det. Kalla det kortsiktiga vinster, men SJ har visat kortsiktiga vinster under en långsiktig period av flera år nu :-p<br /><br />Godstrafiken är helt avreglerad och godskunderna verkar nöjda med det.<br /><br />Järnvägen har gått igenom en massa organisatoriska ändringar de senaste 20 åren. Jag tror en del kompetens har gått förlorad, och nu behövs arbetsro för att bygga upp kompetensen igen. Möjligen också några mindre ändringar, ungefär som när SJ tar tillbaka underhållet.Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6061080267711796828.post-9800819260466636382010-07-18T12:32:05.635+01:002010-07-18T12:32:05.635+01:00Ja, nu blev det rätt.
Då jag mestadels använder m...Ja, nu blev det rätt.<br /><br />Då jag mestadels använder mig av Olle J. på internet numera så var det naturligt att byta. De få gånger någon visste vem Kropotkin var kunde de emellanåt leda till missförstånd då dessa tillskrev mig en massa saker och åsikter från deras fantasi. Analogt med att vara med i en socialdemokratisk konspiration, du vet.Olle J.https://www.blogger.com/profile/08929237600741901367noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6061080267711796828.post-72949736535001457122010-07-17T18:38:33.715+01:002010-07-17T18:38:33.715+01:00@ olle: Så nu bör det vara i ordning. Skönt att ha...@ olle: Så nu bör det vara i ordning. Skönt att ha granskning från lärda Uppsala - det behöver vi enkla göteborgare... ;)<br /><br />Vad hände med Kropotkin förresten...johanneshttps://www.blogger.com/profile/12622549498370796556noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6061080267711796828.post-90039433085363467062010-07-17T17:08:19.140+01:002010-07-17T17:08:19.140+01:00@ olle: Ja, det var lite slarvigt uttryckt. Men de...@ olle: Ja, det var lite slarvigt uttryckt. Men det kanske visar sig att det inte bara är privatiseringen som kommer att påverka haverierna, utan även att haverierna kommer att påverka privatiseringen. Förhoppningsvis...johanneshttps://www.blogger.com/profile/12622549498370796556noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6061080267711796828.post-26203323263671798182010-07-17T15:52:58.516+01:002010-07-17T15:52:58.516+01:00Inte alltid lätt att veta. Förvisso finns det la -...Inte alltid lätt att veta. Förvisso finns det la - iaf ytligt - en del likheter med det brittiska privatiseringsfiaskor. Oavsett om staten lämnar över det till företag eller styr genom egna verk så är det uppenbart att de regleringar av marknader och de styrmedel som finns inte fungerar.<br /><br />Sedan är det så att korrelation inte är ordet du söker efter. Korrelation är inte orsakssamband, vilket är det du avser.Olle J.https://www.blogger.com/profile/08929237600741901367noreply@blogger.com