(S)tadsplanering

Newsmill publicerar idag en debattartikel av mig: Socialdemokratins ekologiska utmaning handlar om städerna

Det är en omarbetad och kortare version av min text i Den grå vågen, s-antologin som jag tidigare berättat om här...

Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer

  1. Ska läsa! Ser också fram emot att läsa ditt kapitel i antologin (och den där debattboken jag hört ryktas om).

    SvaraRadera
  2. Johannes,

    Välskriven artikel. Något i kritken på Newsmill fanns att ta fasta på - de oprövade nya byggmetoder, som används av pekuniära skäl? Nu saknas det luftspalt i fasaderna på flerfamiljshus byggda på 2000-talet, vilka med stor sannolikhet kommer att ge upphov till mögelskador och allergier om några år. Själv har jag invändningar mot ditt påstående att barn som leker på innergårdar har det bra. Barn behöver röra på sig. Helst så fritt som möjligt och barn behöver uppleva staden helst utan att sitta i sulkys, som nu tillverkas för barn upp till sju års ålder. En privatbilfri halvdag i veckan?
    Allmänna kommunikationsmedel är bra, men det måste sättas upp vettiga bullernormer. Moderna bussar är inte isolerade varken mot ut- eller insida. Tidigare gick det utmärkt att samtala på en buss. Det är hart när omöjligt i dagens läge. För att inte tala om alla obrukbara balkonger man inte ens kan öppna dörren till för att vädra, såvida man samtidigt vill kunna lyssna på radio, se på TV eller kunna samtala längre in i lägenheten. 800 000 svenskar lär vara bullerstörda av trafik i sina hem.
    Har du förresten någon kommentar till protesterna på Guldheden mot den planerade förtätningen där? Förtätningen syns mest bestå av nya och höga bostäder och mindre av ny service.

    SvaraRadera
  3. @ anonym (kom igen, bjussa åtminstone på en pseudonym...):

    Tack! Min artikel på Newsmill var en kraftigt förkortad version av mitt bidrag i Den Grå Vågen. Där får man the full picture.

    Där tar jag tex upp det faktum att 30% av byggkostnaderna (50mdr/år är slarv/fusk, vilket luftspalt-svindeln som du refererar till är ett av många exempel på. Jag har ingen anledning att försvara byggmaffian.

    Vad gäller barnen så tror jag nog att barn i stan har det bra. Om inte annat så rör de på sig mer och lider i mindre utsträckning av fetma än barn på landet.

    Lite forskning:

    "Fetma hos barn" - Artikel Läkartidningen - http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=5861

    Prevalence and regional differences in overweight.. - Studie från Institutionen för fysiologi och farmakologi Karolinska Institutet - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15370765

    Barnfamiljers dagliga fritidsresor i bilsamhället - Avhandling Institutet för bostads- och urbanforskning Uppsala Universitet - http://www.ibf.uu.se/artiklar/KarinT.htm

    Det stora problemet för barnen är inte staden utan - precis som du är inne på - bilen. Vare sig de blir överkörda av den eller skjutsade i den. Just därför är det dags att montera ned bilsamhället. Exit den glesa bilstaden, enter den täta blandstaden.

    Buller är ett stort problem och bör åtgärdas vid källan. Det är motorfordonen som ska anpassas till staden, inte tvärtom.

    Vad gäller Guldheden så tycker jag att det liggande förslaget (som troligen kommer att stoppas i papperskorgen på nästa Byggnadsnämndsmöte) är dåligt. Jag skulle hellre se förtätning (med service etc) vid Wavrinskys plats och Guldhedsgatan.

    Hoppas du fick svar på dina frågor! ps. Du följer väl Yimby? www.yimby.se/gbg ds.

    SvaraRadera
  4. @ jimpmeister: Ja, såg det - roligt! Tack Ulf! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes

Invisible City