Wake up and smell the byggkaffe

Igår rapporterades det om att byggbolagen funderar på att satsa på "billigare" lägenheter, dvs. bostadsrätter strax under miljonen. Idag får vi veta att allt fler byggen skjuts upp. Exempelvis ligger etapp 2 av det famösa bygget Porslinsfabriken på is, vilket få beklagar.

Det här är symptomatiskt för den absurda situationen byggmarknaden. När det är högkonjunktur klämmer man ut några dåligt byggda och tokdyra lamellmattor och när det vänder neråt släcker man fabriken och kapitalförvaltar. En skriande bostadsbrist ser till att priserna hålls höga. 2007 gjorde NCC sin största vinst i företagets historia, 2,3 miljarder kronor. Det är bara att gratulera aktieägarna - och beklaga medborgarna.

Vad säger Socialdemokraterna? Är det dags att styra upp det här? Vad vill vi egentligen? Hur ser vår stadspolitik ut?

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer

  1. Man kunde ju underlätta för byggbolagen genom att sänka eller avskaffa parkeringsnormen. Eller i alla fall ändra så att alla hus inom en kilometer från en hållplats, eller längs en cykelbana, slipper p-norm.

    Hur tar kommunen fram p-normen egentligen? Borde inte fokus för kommunens arbete ligga nån annanstans? Driva på för en marknad med bilpooler t ex.

    Den beramade Friggagatan ska få nya p-garage. Där kunde man haft krav på bilpool istället.

    SvaraRadera
  2. Förresten lägger Göteborgs kommun ut 575mkr om året på att subventionera drift av kollektivtrafik (sk Ägarersättning enligt Västtrafiks årsredovsining 2007). Samtidigt tvingar man byggbolag att bygga p-platser för bilar. Sen säger man att kollektivtrafiken ska öka, och fyller den med folk som inte är särskilt sugna och hellre sitter i sina fina bilar. Det tycker jag är att slå vilt omkring sig.

    Målet att öka kollektivtrafiken i absoluta tal borde ersättas av ett mål att minska bilismens andel av resorna. Genom att ta bort p-normen får man fler nybyggen, färre bilar, färre nimbysar, och bättre resultat per satsad krona. Minskat buller, bättre hälsa, etc.

    SvaraRadera
  3. Bristen på bostäder är ett större problem än "tillgången" på dåliga bostäder - eller "tillgången på bostäder utan parkeringsmöjlighet".

    Absolut, krav på parkering kunde gott slopas för vissa lägenheter, likaså, "hisskrav", och andra "besvärliga" krav.

    Och precis som du skriver - något är bra knäppt på byggmarknaden i Sverige...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borgerlig stadspolitik

Vår stad är vårt ansvar