Vem tjänar på bilsamhället?
Dagens filmtips är en prisbelönt dokumentär från 1996, Taken for a Ride. Den berättar den fascinerande och skrämmande historien om hur amerikansk bilindustri lyckades förstöra ett av världens bästa kollektivtrafiksystem. I förlängningen är det också en berättelse om en ofantlig överföring av statliga medel till privata vinstintressen.
Nu väntar vi bara på filmen om hur det gick till i Sverige när bilindustrin i vårt land, i samverkan med det politiska systemet, hårdhänt omformade vårt land till ett bilsamhälle. Boken finns redan - den heter Bilsamhället, teknikhistorikern Per Lundins avhandling från 2008.
Läs den!
Andra bloggar om: bil, bilsamhället, kollektivtrafik, ekonomi,politik
Nu väntar vi bara på filmen om hur det gick till i Sverige när bilindustrin i vårt land, i samverkan med det politiska systemet, hårdhänt omformade vårt land till ett bilsamhälle. Boken finns redan - den heter Bilsamhället, teknikhistorikern Per Lundins avhandling från 2008.
Läs den!
Andra bloggar om: bil, bilsamhället, kollektivtrafik, ekonomi,politik
Idag bekostar bilföretag kollektivtrafiksystem istället. (Volvo i Mexiko, tror jag.) Frid och fröjd? Nej!
SvaraRaderaBetongelit: Curitiba, Brasilien. Och visst verkar det vara volvobussar!
SvaraRaderaen.wikipedia.org/wiki/Rede_Integrada_de_Transporte
The system, used by 85% of Curitiba's population (2.3 Million passengers a day),[3][4] is the source of inspiration[5] for the TransMilenio in Bogotá, Colombia, Metrovia in Guayaquil, Ecuador as well as the Emerald Express (EmX) of Eugene, Oregon and Orange Line of the Los Angeles, California, and for a future transportation system in Panama City, Panama, Transmetro system in Guatemala City, Guatemala, the Metrobús of Mexico City and for the city of Bangalore.[6]