Det nya samlingspartiet?

Mona har tydligen uppmanat partiet att överväga att möjligen tänka sig att pröva om det kanske skulle kunna vara hypotetiskt tänkbart att ha betyg tidigare än åttonde klass. Vissa påstår att denna fråga skulle vara tabu inom partiet, jag måste erkänna att jag har mycket svårt att förstå varför.

Jag tror inte att det är oviktigt när i grundskolan betyg börjar ges, men jag har svårt att tro att det kan ha en övergripande, generell och entydig effekt. Jag har inte forskat på området och mina praktiska erfarenheter inskränker sig till några sporadiska vikariat, men den enda rimliga hypotesen är väl att den "lämpligaste" betygsåldern är högst individuell. Men betyg är en bekväm symbolfråga och i trianguleringens spegelvärld gäller det tydligen nu att framställa sig som "det nya samlingspartiet".

Allt det här blir bara mer underligt eftersom vi ju redan vet vad som är det avgörande för en fungerande kunskapsskola: Rejält mindre klasser. Ok, det är ingen chocker och man behöver inte vara professor i pedagogik för att lista ut det, men det är ändå en radikal insikt, för rejält mindre klasser kommer att kosta rejält mycket skattepengar och då drar medelklassen öronen åt sig. Då är det lockande att hellre prata bekväm och billig symbolpolitik, som betyg.

Jag tycker vi socialdemokrater ska vara modigare än så. Låt oss gå till val på riktiga, konkreta reformer för skolan (mindre klasser), istället för rent diskursiv symbolpolitik (betyg).

andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes