Trängselavgifter i Göteborg

S i Göteborg öppnar nu för trängselavgifter. Det har varit en knivig och känslig fråga som krävt långsiktig opinionsbildning i partiet men till slut verkar de goda argumenten vinna. Den motion som Anna Johansson och Anneli Hulthén talar om i sin artikel är skriven av Högskoleföreningen till distriktets kongress i april.

Man verkar ha köpt vår argumentering:

Trängselavgifter kan vara ett sätt att ta ansvar. Därför vill vi att det görs en grundlig utredning som tittar på konsekvenserna, tittar på exempelvis var avgiftsstationer skulle kunna finnas och hur trängselavgifter skulle påverka vår stad. För att vi ska kunna tänka oss trängselavgifter är det dock några saker som är grundkrav:

- Göteborgarna ska genom en folkomröstning få avgöra frågan
- De avgifter som kommer in ska gå till satsningar på kollektivtrafik, gång och cykel samt kommunala vägar i Göteborgsregionen.

Vi noterar med glädje att klimatberedningen är överens om att ge kommuner möjlighet att behålla intäkter från trängselavgifter.

Vi socialdemokrater i Göteborg arbetar för ett förbättrat vägnät. Men vi måste också arbeta för att minska ökningen av biltrafiken i stort. Det är dessutom ett gemensamt intresse i hela Göteborgsregionen. Eftersom Göteborg fungerar som ett nav i vår region är det av intresse för hela regionen hur resandet till, från och genom Göteborg fungerar. Vi arbetar med flera insatser samtidigt för att främja en stark regional utveckling. I detta ingår att utöka arbetsmarknadsregionen. Men för att detta ska kunna vara möjligt måste bilköerna minska. Allt annat är inte bara förödande för vårt klimat, utan det hämmar även Göteborgsregionens utveckling. Vi tror att trängselavgifter kan vara en väg, om det samtidigt innebär kraftiga satsningar på andra sätt för oss att resa.


Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer

  1. "Vi socialdemokrater i Göteborg arbetar för ett förbättrat vägnät. Men vi måste också arbeta för att minska ökningen av biltrafiken i stort."

    Är det inte otroligt korkat att tänka så?

    Fler väger ger mer biltrafik. Vi behöver tvärtom mindre biltrafik, bland annat på grund av bullret. Det dör 50 000 människor varje år i Europa på grund av trafikbuller. Hälften av alla bilresor i Göteborg är kortare än fem kilometer enligt kommunens cykelprogram 1999. Det tar 15-20 minuter att cykla.

    50,000 heart deaths a year caused by traffic noise

    Hälften av alla bilresor är kortare än 5 kilometer

    SvaraRadera
  2. Håller med om att kollektivtrafik bör prioriteras. Men att blanda in buller i debatten snurrar bara till det. I praktiken används ju buller som ett argument mot förtätning. Och då återstår bara att bygga gles stad som leder till ännu mer bilberoende. Och om vi ändå åker kollektivt så bullrar det ganska friskt på bussar och spårvagnar också.

    SvaraRadera
  3. Buller är inte ett argument mot förtätning, det är ett argument mot bilar och mot Bromma flygplats.

    En spårvagn har 80 sittplatser, men bullrar inte lika mycket som 80 bilar. En spårvagn var tionde minut kan ta lika mycket resenärer som en bil var tionde sekund. Bullret minskar.

    Förutom kollektivtrafik vill jag prioritera cykeln. Som sagt, hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer enligt Vägverket, vilket tar 20 minuter att cykla. Och i princip ljudlöst.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes

Invisible City