Vem tjänar på bilsamhället?

Dagens filmtips är en prisbelönt dokumentär från 1996, Taken for a Ride. Den berättar den fascinerande och skrämmande historien om hur amerikansk bilindustri lyckades förstöra ett av världens bästa kollektivtrafiksystem. I förlängningen är det också en berättelse om en ofantlig överföring av statliga medel till privata vinstintressen.

Nu väntar vi bara på filmen om hur det gick till i Sverige när bilindustrin i vårt land, i samverkan med det politiska systemet, hårdhänt omformade vårt land till ett bilsamhälle. Boken finns redan - den heter Bilsamhället, teknikhistorikern Per Lundins avhandling från 2008.

Läs den!



Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer

  1. Idag bekostar bilföretag kollektivtrafiksystem istället. (Volvo i Mexiko, tror jag.) Frid och fröjd? Nej!

    SvaraRadera
  2. Betongelit: Curitiba, Brasilien. Och visst verkar det vara volvobussar!

    en.wikipedia.org/wiki/Rede_Integrada_de_Transporte
    The system, used by 85% of Curitiba's population (2.3 Million passengers a day),[3][4] is the source of inspiration[5] for the TransMilenio in Bogotá, Colombia, Metrovia in Guayaquil, Ecuador as well as the Emerald Express (EmX) of Eugene, Oregon and Orange Line of the Los Angeles, California, and for a future transportation system in Panama City, Panama, Transmetro system in Guatemala City, Guatemala, the Metrobús of Mexico City and for the city of Bangalore.[6]

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borgerlig stadspolitik

Vår stad är vårt ansvar