Marias EU-chock



Språkrören i Miljöpartiet har svängt i EU-frågan. Det är suveränt. Sakta, sakta börjar den svenska vänstern överge nationalismen. Men jag ska erkänna att jag är överraskad över hur snabbt det ändå går. Att mp:s ledning under min livstid skulle överge utträdeskravet, det är ofattbart! Nu är det dags för medlemmarna att säga sitt. Om de väljer att stryka utträdeskravet är det dags att avsvära sig ateismen. Då får man nog börja tro på en högre makt...

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer

  1. Det är djupt ohederligt att kategorisera vänsterpartiets, miljöpartiets och många, många socialdemokraters skarpa EU-kritik som ett utslag för nationalism.

    Tänk så mycket mer givande och utvecklande diskussionen kunde bli utan falska epitet.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Daniel - JÅ bör nog utveckla sin ståndpunkt något mer.

    Jag röstade nej till EU och det står jag för än i dag. Man måste skilja på t.ex. de högerextremas aversion mot EU som bara är ett uttryck för nationell chauvinism/trångsynthet/populism och grönvänsterns kritik mot att EU blir ett överstatligt monsterprojekt med ett stort demokratiskt underskott. För besluten borde väl ändå tas så nära medborgaren som möjligt? Visst kan man komma med Habermasianskt stoff om deliberation etc - men det stannar dock vid intressanta ideologiska skrivbordsprodukter. (Om jag inte minns fel skriver också J.Å. på flera ställen att han just är mer intresserad av ideologi än realpolitik. Vill man vara elak kan kan anklaga Johannes för att ha vad som kallas för ideologiska skygglappar.)

    EU är en väldigt vacker idé på papperet - men vad har EU gett oss i praktiken? Schengenavtal med murar mot flyktingar, övervakning, byråkratstyre, ogynnsamma frihandelsavtal för utvecklingsländer - bara för att nämna några saker.

    SvaraRadera
  3. @ daniel/anonym: håller verkligen med om att det finns mycket att vara kritisk mot i EU. Men jag tycker mp gör en korrekt analys, EU är trots allt bättre än inte-EU. Och att det finns ett betydande mått av nationalism i EU-fobin tycker jag inte är ett "ohederligt" påpekande. Inte minst mitt eget parti (s) har haft en nationalistisk tendens i sin politik, det är bara att erkänna. Det tycker jag är bra att vi rör oss bort från.

    SvaraRadera
  4. @ anonym: du har helt rätt i din kritik av mig. Jag är alltför insnöad på teoretisk ideologikritik och har dålig koll på realpolitiken. Det är helt sant. Man ska ha det i åtanke när man läser mina små inlägg här på sidan.

    SvaraRadera
  5. Då får du berätta för mig på vilket sätt Lars Ohly, Carl Schlyter, Anna Hedh och lilla jag är nationalister eller uppvisar nationella drag.

    Jag inser det nämligen inte.

    Däremot inser jag att EU håller på att bli den fästning Europa många har varnat för.

    SvaraRadera
  6. hej daniel, om du känner dig felaktigt stämplad och missaktad så ber jag om ursäkt för det. Min avsikt var inte att peka ut enskilda personer och sätta etiketter på dem. Det var därför jag skrev "svensk vänster" (vilken jag ju själv ingår i). Att svensk vänster har haft nationalistiska tendenser och att det även speglas i EU-motståndet (uppblandat med all berättigad kritik av EU nb) tycker jag dock är ett omdöme som har visst fog för sig. Läs gärna Håkan Blomqvists bok "Nation, ras och civilisation" som handlar om nationalismen i den tidiga arbetarrörelsen.

    Hursomhelst, tack för dina påpekanden. Jag ska ta med mig dem och försöka vara mer försiktig med hur jag väljer mina ord i fortsättningen.

    SvaraRadera
  7. "Nationalistiska drag" skulle det naturligtvis ha stått.

    Det är mycket viktigt att skilja på avsikter hos rörelser, även om de råkar komma till samma slutsats - "JA" eller "NEJ".

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes