Bilen som fängelse



I dagens GP beklagar sig Maria Haldesten över svårigheten att hitta en p-plats i innerstan när hon ska gå ut på krogen med sin väninna:

Mörkret har sänkt sig. Regnet strilar. Men frihetskänslan värmer. För denna lördagskväll finns bara jag, min äldsta bästis - och en bil. Inne på den ljusa, varma krogen väntar vårt bokade bord. Men vi irrar i allt större cirklar, allt längre från målet. Så plötsligt. En plats! Och Jenny är en gudinna på fickparkering. Vi kliver ur, ska betala - och blir långa i ansiktet. Vi hade missat skylten om max 30 minuter.

Drar Haldesten av detta slutsatsen att den "frihetskänsla" hon upplever i sitt rullande plåtskjul är bedräglig? Att bilen är en black om foten som gjort henne ofri istället för fri? Att hon har blivit beroende av bilen istället för oberoende? Ånej, det skulle ju innebära att ompröva den grundläggande utgångspunkten för bilsamhället - att varje medborgare ska ha en egen gigantisk, bensindriven rullstol.

Nej, Haldestens slutsats är att Socialdemokraterna är dumma, eftersom de långsiktigt vill minska p-platserna i centrala Göteborg:

Med andra ord: för att nå målet om ett city fritt från invaderande bilar, vill socialdemokraterna gärna försvåra för boende i centrum att ha bil. Deras transportbehov gör det inte motiverat resonerar man. Stadsbor kan gå, cykla eller åka vagn. Och visst går det ibland utmärkt. Jag cyklar till jobb och dagis, med ungarna i cykelvagn. Men det betyder inte att jag lika gärna kan sälja bilen.

Vi stadsbor har även andra behov. Vår familj vill på ett smidigt sätt kunna ta sig till släkten i Borås och Uddevallatrakten. Då behövs bilen. Liksom när vi ska storhandla, inreda barnrummen med nya prylar från Ikea och så vidare. Stadsbor behöver bil och förortsbor behöver kunna ta sig till staden med bil. Och en levande stadsmiljö kräver rimlig tillgång på p-platser.


OK Haldesten, nu tar vi ett djupt andetag och funderar lite här. Behöver du verkligen äga en bil för att då och då kunna besöka din släkt i Borås, storhandla, åka till Ikea etc.? Eller skulle du kunna åka kollektivt, hyra en bil, gå med i bilpool eller beställa hemkörning? Tänk efter riktigt ordentligt nu. Kom ihåg att en bil tillbringar 95% av tiden parkerad. Om du ska äga din högst personliga bil så måste du alltså få tag på och betala för 20kvm p-plats dygnet runt, sju dagar i veckan, året runt. Är det inte lite... vad ska man säga... ja, dumt helt enkelt?

Visst förutsätter en levande stadsmiljö en rimlig tillgång på p-platser. Men en rimlig tillgång på p-platser är inte att varje hushåll i centrala Göteborg har en p-plats. Det är en fullständigt orimlig tillgång på p-platser. Förr eller senare måste vi alla inse detta. Vi måste befria oss från det rullande fängelse som heter massbilism.

För övrigt har YimbyGBG haft sin tredje stadsvandring...

YimbySTHLM skriver klokt om Slussen i SvD...

Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer

  1. Briljant. Helt briljant.

    SvaraRadera
  2. "att varje medborgare ska ha en egen gigantisk, bensindriven rullstol."

    Tack för dagens asgarv. En klockren beskrivning helt enkelt.
    För övrigt tycker jag att den här artikeln förtjänar en kommentar på YimbyGBG också.

    SvaraRadera
  3. Men är Jenny lika bra på fickparkering efter krogbesöket också? :-)

    Haldesten kanske ska läsa i hippietidningen Svenska Dagbladet:

    Ställ bilen – bli lycklig
    Att ställa bilen och ta bussen eller gå är inte bara bra för miljön – det kan göra dig lyckligare också, hävdar forskare vid Karlstad universitet.

    – Vi fick ett barn till och upptäckte att det var mycket lättare att åka buss med två barn i stället för att packa in dem i bilen. Du sätter dem i vagnen och går till bussen, barnen kan sova under tiden, säger Jeanette Alferi.

    SvaraRadera
  4. Jag läste GPledaren. Jag tycker skribenten gör en logisk kullerbytta i slutet. Först ondgör hon sig över en politik som syftar till minskning av biltrafiken i centrala Göteborg. I slutet av ledaren tar hon upp slummiga och ödsliga Amerikanska downtowns. Men att dessa är så slummiga och ödsliga beror ju till stor del på prioriteringen av biltrafiken i Amerikansk stadsplanering! Helt osmart och ologisk ledare!

    SvaraRadera
  5. Märklig artikel i GP.

    SvaraRadera
  6. GP spottar upp sig rejält på ledarsidan idag! Trevlig ledare om det stadsvänliga färdsättet cykling.

    GP: Satsa på cykeltrafiken
    Göteborg hamnar glädjande nog högt i en mätning om cykelklimatet i kommunerna. Men samtidigt finns mycket kvar att göra.

    Heja GP!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes

Invisible City