Får man ta bilen med sig in i himlen?



GP skriver idag om bristen på p-platser i centrala Göteborg. De jämrans politikerna bygger ju hus på parkeringsöknarna. Folket protesterar.

När staden förtätas hamnar många nya hus på före detta parkeringsplatser. Den som bygger ska se till att arbetsplatser, bostäder och besökare får ett visst antal p-platser. Men kommunen kräver ingen ersättning för dem som försvann. 700 p-platser har nyligen raderats ut från Ullevikvarteret och det är osäkert om planerade parkeringshus ens kommer att täcka behovet för dem som ska arbeta i det nya rättscentrum som nu växer fram. Publiken till den nya arenan bör också undvika att ta bilen till stan. När bebyggelsen på Södra älvstranden och vid Masthuggskajen tar fart lär också det ställa till problem, tidvis är det redan p-kaos i Linnéstaden och City.

OK, reality check. Vad är problemet? Om du bor i innerstan, och inte har någon motorisk funktionsnedsättning, så behöver du ju inte bil. Du kan gå eller cykla eller åka spårvagn eller buss eller taxi eller hyrbil eller skateboard. Möjligheterna är oändliga. Vad ska du med bil till? Ett ton plåt som du inte vet var du ska ställa?

Och om du jobbar i stan, for gods sake, åk kollektivt! Varför ska du sitta i kö i ditt rullande plåtskjul ett par timmar varje dag? Du är värd bättre.

Får man ta bilen med sig in i himlen? Svar: Nej!

Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer

  1. Får man var dum - ja!

    Skämt åsido - det finns många som har ytterst relevanta skäl till varför bil är det enda vettiga/nödvändiga alternativet. Det kan handla om behov på grund av familjesituation (barn att hämta/lämna), andra aktiviteter i anslutning till arbetet m.m. Tillgänglighet såväl geografiskt som vad gäller frekvens till kollektivtrafik är ett anant skäl. Det är inte lite påfrestande med så där självsäkra uppfattnningar om andra männsikors tydligen fullständigt onödiga bilanvändande - men du är väl inte intresserad av att veta hur folk har det.

    SvaraRadera
  2. @ peter: Använder man inte apostlahästarna får man lätt ömma tår, verkar det som. ;)

    Jag förstår att de som bor på landet med långt till kollektivtrafik föredrar bil.

    Jag förstår också att de som bor i innerstan med nära till kollektivtrafik föredrar bil.

    Men jag tycker bara de förstnämnda har anledning att ha bil.

    Tro det eller ej, det går att leva utan bil. Frågan är hur länge vi kan leva med bilen?

    SvaraRadera
  3. "Tro det eller ej, det går att leva utan bil. Frågan är hur länge vi kan leva med bilen?"

    Det är väl just den ståndpunkten som ju omöjliggör en vettig diskussion. Å ena sidan fattar väl alla (och behöver alltså inte sägas) att det finns många som inte behöver bil alls eller i alla fall så lite så att det inte motiverar ägande/dagliga resor), å den andra finns många som av olika skäl måste ha bil. Av någon anledning tycks de förra utveckla någon slags självupplevd moralisk överlägsenhet från vilken de uttalar okunniga fördömanden av de senare.

    Om jag utgår från situationen i den del av landet som jag bor i så är det så att de flesta som använder bil till och från arbetet har fullt legitima skäl för det - om inte annat restidsbetingat. I mer glest befolkade delar av landet är det förstås än mer tydligt.

    Man skulle ju nästan kunna tro att du tror att folk sitter i bilköer och letar parkeringsplats för att de tycker att det är roligt!!!!

    SvaraRadera
  4. @ peter: Jag vet inte riktigt vem du debatterar med här. Så här ser jag på saken:

    Alla som har bil har ju en anledning till det, oavsett om du eller jag tycker det är legitimt. Jag har inte sagt att det ska vara olagligt att äga bil, eller att man är ond om man gör det. För många är det säkert naturligt att köpa en bil när man flyttar hemifrån eller bildar familj. Sedan kommer livet att anpassas efter det. Man skaffar bostad, jobb, fritid som kräver bil. Och då blir det naturligtvis oerhört svårt att göra sig av med bilen. Jag sympatiserar med den mänskliga sidan av detta, men är övertygad om att bilsamhället inte är ett hållbart samhälle. Blir man arg för att det byggs bostäder på p-platser har man inte insett det.

    När jag cyklar förbi de oändliga bilköerna i centrum på väg hem, så känner jag inte överlägsenhet eller förakt, vilket du verkar tro. Jag känner medlidande.

    SvaraRadera
  5. Bor du i en storstad skall det mycket till för att en bil skall vara "nödvändig".

    Visst, har du skaffat bil så är det klart att du alltid kommer kunna hitta på skäl varför du behöver den - jobbresor, hämta/lämna barnen, storhandla etc.

    Men faktum är att det är få som verkligen är nödgade att ha bil. Jag bor i Högsbo - Göteborg. Jobbar på Tjörn. Jag hade klarat mig utan bil - och skulle aldrig skaffat en eftersom jag inte har körkort.

    SvaraRadera
  6. Dagis/skola argumentet hör man ofta av bilismförespråkarna. Skulle vara intressant om det fanns någon siffra på tex medelavståndet till dagis och skolor (låg/mellanstadie) från bostadsområden. Har fått uppfattningen att detta är ganska korta avstånd vilka egentligen inte motiverar en biltur, utan används mer som svepsjäl för att använda bilen till jobb & dyl. "Bilisterna" brukar också glömma alla negativa externaliteter de orsakar (vilket är mkt mer än CO2!).

    SvaraRadera
  7. I love you Johannes.

    Ojfan vad jag garvade efter att ha läst detta inlägg :)

    Kommentar till Peter Karlberg. Man behöver inte bil bara för att man har barn. Barn kan också åka buss eller spårvagn eller gå eller cykla.
    Det gjorde jag när jag växte upp.
    Många barn skulle nog må bra av att röra lite mer på sig istället för att bli hämtade och lämnade hela tiden...

    SvaraRadera
  8. Som sagt - det jag tyckte vara värt att kommentera var de präktiga besserwisserkommentarerna som Johannes ursprungligen fällde beträffande andra människors behov (egentligen icke-behov) av bil. Min tes har ju med all önskvärd tydlighet bevisats av ett antal andra kommentarer. Ungeför enligt devisen "Eftersom jag klarar mig utan så kan alla andra". Jag är centrum i universum. Mina upplevelser är giltiga för alla andra.

    Jag kan väl ytterligare exemplifiera - notera Johannes ordval när han skall beskriva de som enligt hans uppfattning har anledning att ha bil (bara den attityden gör en ju trött): "Jag förstår att de som bor på landet långt från kollektivtrafik FÖREDRAR bil." För tydlighetens skull har jag här använt versaler och fetmarkerat ordet "föredrar" eftersom det är symptomatiskt för inställningen, i Johannes värld har dessa uppenbarligen ett val (och det har de ju - de kan låta bli att arbeta eller vad de nu sysslar med när de nöjesåker omkring i sina bilar eller de kan förstås flytta, vilken bra idé).

    SvaraRadera
  9. @ peter: Bra analys Peter! Tänk om fler förstod att jag är centrum i universum och att alla andra varelser ska lyda mig. Men "besserwisser" tycker jag leder tankarna fel, det låter som en ordmärkare som avsiktligt missförstår och är omotiverat polemisk...

    SvaraRadera
  10. Idag det väl snarare så att det är bilismen och bilisterna står i centrum och tror att alla tycker och tänker som dom. De flesta infrastruktursatsningar under senare år har faktiskt handlat om (bil)vägar, så bil-lobbyn har ju lyckats ganska bra.

    SvaraRadera
  11. mitt problem med ditt inlägg johannes är att dina blogginlägg på senare tid är så förutsägbara. ta ett angeläget ämne. rök några cigaretter. hitta en ironisk tvist för att sminka över det självklara alternativt läs kielos och yimby och plagiera.

    kom igen nu! du kan bättre! jag tror på dig! som jag skrivit flera gånger till dig: I dina bästa stunder är du lysande - i dina sämsta ganska tråkig.

    take care!

    SvaraRadera
  12. @ anonym: Tack så mycket, det värmer! Jag ska göra mitt bästa för att leva upp till dina krav i fortsättningen. Ha det bra!

    SvaraRadera
  13. Det är visst känsligt det där med bilen...

    SvaraRadera
  14. @ gardebring: ja, det är ju inte för inte som den kallas "människans bästa vän". Eller hur var det nu?

    @ anonym: Efter lite eftertanke tror jag att det vore ojuste att ge dig falska förhoppningar. Jag kommer nog aldrig att nå dina höga kvalitetskrav, tyvärr. Du får nog börja läsa en annan blogg. Det finns ju ett par stycken att välja på...

    SvaraRadera
  15. jag tycker att i de flesta stunder är johannnes resonemang lysande. han trampar på ömmar tår och det är bra! även om det krävs en & annan cigg för att nå dit...
    @ peter: vad är det du egentligen har problem med? du verkar ju inte har några djupgående motargument mot johannes. eller så är det att jag inte förstår dem...

    /bruno

    SvaraRadera
  16. @ bruno: tack ska du ha, även om mitt syfte inte är att trampa på någons tår. Jag föredrar civiliserade samtal (men vissa har väldigt långa och väldigt känsliga tår). Och jag behöver inga cigg för att skriva mina geniala inlägg, kom ihåg det blogg-kidz, det är töntigt att röka.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borgerlig stadspolitik

Vår stad är vårt ansvar