Snabbvisit i Stockholm

På väg hem från påskfirande i min gamla hemstad fick jag en stund över på Stockholms Central. Jag passade på att spankulera iväg till N:a Bantorget och kolla in nya Clarion Sign (som yimby skrivit om här...).



Det var betydligt mörkare än jag föreställt mig det (kan ha berott på att det var kväll och snöstorm när jag var där). Den mörka stenen i fasaden gav associationer till Riksbankshuset. Samma allvarliga, nästan dystra, värdighet. Mer bank- än hotellkänsla. "Gertspetsarna" och fasadens framåtlutning kändes lite manierade och trappan mellan trottoar och entréplan skapade en onödig distans men på det hela taget tyckte jag byggnaden fungerade bra på den begränsade ytan.

Den verkliga överraskningen var Lilla Barntorget bredvid. Där har Skanska/Familjebostäder byggt ett par verkligt urbana hus. Arkitektoniskt inget spektakulärt, lite vag 20-talspastisch. Men konsekvent urbant med lokaler i gatuplan. Om jag såg rätt hade husen mot torget sådana där roliga vertikala skjutfönster som de har på kontinenten. Och notera särskilt de kron-formade (sic) balkongerna på det lilla in-fillet mot Clarion Sign (foto: g-svampen)



En liten hälsning till yimby-folket kanske? Och längre ned på gatan ska man fylla på med kombinerat bostäder/kontor. Även här blir det butiker i gatuplan. Självförtroende är bra, men det blir lite löjligt när Skanska på fullt allvar jämför det här huset med Flat Iron Building.



De får nog slänga på ett par våningar och kanske göra något åt fasaden om det ska mäta sig med originalet...




Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer

  1. Snart skall jag se den riktiga Flatiron building! Drar till New York i helgen! :)

    Nu skall det bli ordentligt urbant i ett par veckor.. ;)

    Men visst är det en klar förbättring nere vid Norra Bantorget nu? Från blåshål till stadsdel.
    Intressant arkitektbild där i ditt inlägg. De där människorna som kommer in från vänster i bild, varifrån kommer de? Finns ju liksom inget där bortom... Typisk arkitektbild. Men på det hela känns det väldigt urbant, synd bara att man inte vågade bygga några våningar till, Clarion Sign är faktiskt tio så då borde resten kunnat vara 9-11 nånstans.

    SvaraRadera
  2. @ gardebring: ja, visst blir det extremt mycket bättre trots allt. Ha det kul i NY och om du skulle få hemlängtan, kolla in Stuyvesant Town: En liten bit Sverige på Manhattan. Förhoppningsvis kan vi någon gång också få en liten bit Manhattan i Sverige...

    SvaraRadera
  3. Huvaligen. Inte ens Manhattan kommer helt undan... Näe, Stuyvesant Town hoppar jag nog... ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes