När Marknadens Järnvägar spårar ur

Jöran Fagerlund lyfter på ett föredömligt sätt frågan om kopplingen mellan privatiseringen och haverierna på våra järnvägar. Är det kausalitet eller bara samvarians? I likhet med Fagerlund lutar jag åt det förra. Att kortsiktiga vinstintressen inte ger långsiktiga lösningar borde väl egentligen inte vara någon överraskande insikt.

Vi har nu under ganska många år "lekt affär" med de flesta grundläggande samhällsområden. Det kanske är dags att utvärdera lekstugan. Vad blev bättre och vad blev sämre? Det börjar nämligen bli hög tid för ett samhällsbyggande på allvar.

Media: GP, GP, DN, DN, DN, Ssd, Svd, Svd, EX, EX, EX, AB, AB, AB, AB, AB, AB, AB, EX

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer

  1. Inte alltid lätt att veta. Förvisso finns det la - iaf ytligt - en del likheter med det brittiska privatiseringsfiaskor. Oavsett om staten lämnar över det till företag eller styr genom egna verk så är det uppenbart att de regleringar av marknader och de styrmedel som finns inte fungerar.

    Sedan är det så att korrelation inte är ordet du söker efter. Korrelation är inte orsakssamband, vilket är det du avser.

    SvaraRadera
  2. @ olle: Ja, det var lite slarvigt uttryckt. Men det kanske visar sig att det inte bara är privatiseringen som kommer att påverka haverierna, utan även att haverierna kommer att påverka privatiseringen. Förhoppningsvis...

    SvaraRadera
  3. @ olle: Så nu bör det vara i ordning. Skönt att ha granskning från lärda Uppsala - det behöver vi enkla göteborgare... ;)

    Vad hände med Kropotkin förresten...

    SvaraRadera
  4. Ja, nu blev det rätt.

    Då jag mestadels använder mig av Olle J. på internet numera så var det naturligt att byta. De få gånger någon visste vem Kropotkin var kunde de emellanåt leda till missförstånd då dessa tillskrev mig en massa saker och åsikter från deras fantasi. Analogt med att vara med i en socialdemokratisk konspiration, du vet.

    SvaraRadera
  5. Det är fortfarande staten som bestämmer mest. Trafikverket och regeringen bestämmer hur mycket järnväg som ska byggas och underhållas. Länstrafiken och Rikstrafiken handlar upp det mesta av regionaltrafiken, och bestämmer då även hur stor fordonsreserven och underhållet ska vara.

    Den kommersiella persontrafiken står SJ i princip ensam för, genom monopolet. De har lagt ut sitt tågunderhåll men pratar om att delvis ta tillbaka det. Kalla det kortsiktiga vinster, men SJ har visat kortsiktiga vinster under en långsiktig period av flera år nu :-p

    Godstrafiken är helt avreglerad och godskunderna verkar nöjda med det.

    Järnvägen har gått igenom en massa organisatoriska ändringar de senaste 20 åren. Jag tror en del kompetens har gått förlorad, och nu behövs arbetsro för att bygga upp kompetensen igen. Möjligen också några mindre ändringar, ungefär som när SJ tar tillbaka underhållet.

    SvaraRadera
  6. Personligen tycker jag att den allra värsta sortens privatisering är när stat eller kommun fortsätter att driva verksamheten - men som om de vore privata företag. Dvs profitmaximera, skyffla kostnaderna på andra etc. New Public Management, som det kallas.

    Det inte bara diskrediterar offentlig verksamhet, det blir ofta mer parodiskt idiotiskt än när kapitalister driver verksamheten. Jag tvivlar t.ex. på att en äkta kapitalist hade låtit tågen stå ute i kylan för att det var "för dyrt" att ha dem i garage, som SJ gjorde i vintras. Den äkta kapitalisten är nämligen inte driven av principer. Han förstår att marknaden, driven till sin spets, blir för dyr. Han förstår det där med transaktionskostnader, vilket den principridande offentliga verksamheten inte gör.

    SvaraRadera
  7. Men tågen har väl alltid stått ute på vintern? Det finns visserligen lokstallar här och var, men de rymmer ju bara loket.

    SJ har börjat testa avisning med glykol, som inom flyget.

    Nya lösningar på järnvägens vinterproblem - Ecoprofile

    SvaraRadera
  8. Erik: Det är möjligt att jag tolkar Marie demker fel: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tagkaoset-ar-bara-statens-fel_4355207.svd

    SvaraRadera
  9. Jan, Marie Demker hänvisar till Lars Yngström som uttalar sig i Ekot. Lars Yngström är kunnig och trevlig. Han äger den privata tågoperatören Tågåkeriet som troligen inte tackar nej till billigare lokalhyror hos Jernhusen.

    Ekot: Flera brister bakom järnvägskaoset

    Det finns riktiga avisningshallar med varmluft eller varmvatten i Älvsjö för pendeltågen, i Hagalund för andra tåg och i Luleå för ståltågen. Det finns också en ny depå som öppnades 2006 i Upplands-bro för pendeltågen, och en i Raus/Helsingborg för pågatågen som öppnas i år.

    Det skulle säkert öka punktligheten vintertid med fler avisningshallar och billigare lokaler, men någon måste betala och det gäller såväl statlig som privat drift.

    Fd SJ Maskindivision har styckats av och sålts som Euromaint. De har börjat underhålla andra maskiner än tåg. I bästa fall gör det att man kan jämna ut beläggningen i verkstaden och att tågen pysslas om lite extra under januari-mars.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes