Socialdemokratisk stadspolitik (kongresstal)

Det här 2-minuters talet hade jag hållit om jag hade fått tag på en skrivare... :)

Kamrater!

Under pausen lyssnade jag på ett spännande seminarium med SSUs Jytte Guteland och S-studenters Magnus Nilsson. Där lyfte man fram ett område som jag tror det är väldigt viktigt att vi talar och tänker mer om, nämligen stadspolitik. Stadspolitik handlar inte, som många verkar tro, om att hitta på nya sätt att subventionera den urbana medelklassens ”livspussel”.

Stadspolitik handlar om stora, avgörande politiska problem som direkt drabbar breda lager av befolkningen och indirekt drabbar oss alla. Låt mig bara kort lyfta fram tre av de mest akuta stadspolitiska frågorna.

Bostadsbristen. I våra större städer råder idag en enorm bostadsbrist. Orsaken är enkel. Byggbranschen befinner sig i fullständigt haveri. Ett litet antal byggjättar kontrollerar marknaden och spelar ut kommuner mot varandra. Enligt den statliga byggkommitten är 30% av byggkostnaderna slarv. 50 miljarder per år slarvas bort. Boverket har visat att byggkostnaderna kan sänkas med 40% och fövaltningskostnaderna med 25%. Det måste inte vara dyrt att bygga. Bygglagstiftningen måste reformeras och göras mer effektiv och rättsäker. Det ska inte behöva ta tio år att avgöra ett överklagande. Att boendet numera används för att subventionera andra politikområden bidrar förstås också.

Segregationen. Våra större städer är starkt segregerade, både etniskt och ekonomiskt. Vi har byggt enhetliga villaenklaver på ett ställe och enhetliga hyreskaserner på ett annat ställe. Vi har planerat för segregation. Det är dags att börja planera för integration. Bygg tätt, nära och blandat. Det är inte värdigt att det skiljer flera år i livslängd mellan olika stadsdelar.

Miljöförstöring. Vi har byggt våra städer för massbilism. Vi slösar på energi, mark och människoliv. Över 90% av energin i transportsektorn går åt till bilism. Det går en bil på varannan invånare i Sverige. Över 70% av persontransporterna utförs med bil. Vi fullständigt vräker ut asfalt över natur, åkrar och betesmark. Biltrafiken kan inte längre tillåtas styra stadsplaneringen.

Vi behöver ett hållbart och solidariskt stadsbyggande. Ett nytt, tätt och grönt folkhem. Vi behöver en socialdemokratisk stadspolitik.

Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

  1. Men du höll det inte?
    Det var ju synd i så fall... :/

    SvaraRadera
  2. Jag fick improvisera istället... :)

    SvaraRadera
  3. Det här med bostadsbristens orsak tror inte jag är så enkel som du vill få den till att vara. Jag tror att ökade regionala obalanser, nationellt och globalt, gör det svårt för staden att möta behovet av bostäder på ett hållbart sätt. Visst kan man slänga upp en miljon bostäder igen, men vi vill ju att allt som byggs nytt ska komplettera och förbättra staden. Jag tror att ett sådant stadsbyggande försvåras av de regionala obalanser vi ser idag. Ett bra stadsbyggande kräver en bra regionalpolitik, något jag är osäker på om EU bidrar med att skapa.

    SvaraRadera
  4. @ jacob: Du har helt rätt i att den är oerhört mycket mer komplex än vad man kan få fram i ett två-minuters tal.

    Botanisera gärna i bloggarkivet här (tag "stadsplanering"). Jag har skrivit mer om ämnet ur olika perspektiv.

    Sedan vet jag inte riktigt vad du avser med "regionala obalanser" men att regionalpolitik är fullständigt avgörande för stadspolitiken håller jag verkligen med om.

    Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  5. höll du talet eller höll du det inte? blir inte riktigt klok på det...
    och varför har du en anonym blogg?
    står du inte för dina åsikter?

    SvaraRadera
  6. höll du talet eller höll du det inte? blir inte riktigt klok på det...
    och varför har du en anonym blogg?
    står du inte för dina åsikter?

    SvaraRadera
  7. @ anonym: Nej, jag höll inte det talet. Jag talade fritt istället men på samma tema.

    Min blogg är inte anonym och jag står för mina åsikter men det stämmer att jag inte skyltar stort med mitt namn på framsidan. Det är min blogg och jag formger den efter mitt eget tycke.

    Jag är förvånad över att du inte inser det ironiska i att du som ställer frågan själv väljer att vara anonym. Men du kanske inte står för dina åsikter?

    SvaraRadera
  8. Det där hade man onekligen velat höra ;-)

    SvaraRadera
  9. Jan Wiklund2011-04-06 20:41

    Om du nånsin ska få proffspolitiker att ta till sig den här frågan måste du börja tala om hur dyr utglesningen är - all den transport och all den infrastruktur som krävs när städerna glesas ut och som man skulle slippa med ett mer kompakt mönster.

    SvaraRadera
  10. Lite sen kommentar kanske, men....

    Det som saknas i ett tal som förvisso måste vara nerkortat är väl peak-oil, tills rätt nyligen en mer udda fringe-idé. Såg i början av april ett par artiklar där man talade om 18:-/liter i en rätt nära framtid. Växthuseffekten gör vi ju vårt bästa för att ignorera men prishöjningarna blir svårare att bortse från.
    Rent retoriskt kanske du hade kunnat tydligare spara stadspolitiken till sist, som en sorts coda och logisk slutpunkt av det som kom tidigare, men det är väl en smaksak.

    SvaraRadera
  11. @ erik: Tack, ska tänka på det nästa gång. 2 min går snabbt... :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes