Cykelskola I

Som cyklist tillhör du en celeber skara av sofistikerade människor. Cykeln är ju det i särklass mest civiliserade fortskaffningsmedlet och därigenom naturligtvis det självklara valet för varje smakfull resenär. Det är följaktligen inte underligt att allt fler önskar bli cyklister. Det räcker dock inte enbart att äga och bruka detta snillrika fordon för att man ska räknas som en sann cyklist. Vissa grundläggande insikter i hur cykeln bör användas måste till. Följande cykelskola kommer att bistå med detta.

Lektion 1: Fotgängare

När du susat fram på din stolta springare har du kanske lagt märke till de suddiga konturerna av de märkliga varelser som vi kallar fotgängare. Deras irrationella rörelsemönster och världsfrånvända medvetande har säkerligen många gånger förhindrat och försinkat din resplan. Det är dock viktigt att komma ihåg att dessa varelser faktiskt är människor, trots att de inte cyklar. Jag förstår att detta känns förvånande men så är det faktiskt. Eftersom de är icke-cyklister kan vi dock inte ställa samma krav på dem som vi gör på oss själva. Det är alltså upp till oss cyklister att anpassa oss till dem, inte tvärtom. När du kommer i närheten av en fotgängare bör du alltså sänka farten samt gärna markera din närvaro med ett vänligt pling. Att tvärbromsa bakom fotgängaren och sedan frenetiskt slå på ringklockan, alternativt i hög fart demonstrativt kasta sig förbi, är helt förkastligt och kan bara tyda på en av två saker. Antingen att du bekänner dig till en mycket naiv form av trafikfilosofisk solipsism, eller att du helt enkelt är en brutal och okänslig tölp.

Andra bloggar, om: , , , , ,

Kommentarer

  1. Jag ser med spänning fram emot nästa lektion! Det där med att plinga vänligt är en konst. Jag brukar göra det i kombination med ett leende och ett litet tack. Men det är inte alltid det hjälper. Det anses ändå otrevligt och buffligt. Men hellre plingad än prejad. Eller hur?

    /Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Det är sant att många fotgängare verkar uppfatta även det mest försynta pling som en förolämpning. Nåväl, vi måste visa överseende med fotgängarnas många underligheter, vi befinner ju oss trots allt på en högre nivå...

    SvaraRadera
  3. Två förslag på vänliga pling: Plinga i så god tid så att fotgängaren tror att du plingar på nån annan men ändå inser att en cykel närmar sig. Eller försök hitta en klocka som inte låter som om man bultar med näven i bordet. Min klocka låter ganska snällt, och jag kan dessutom dämpa med tummen så den ger stumma pling - ett slags plupp. Det är ofta tillräckligt för att meddela sig med gåendes omedvetna jag och göra (en del av) dem mer beräkneliga. Vilket rassel som helst funkar nog lika bra.

    /Rolf B

    SvaraRadera
  4. Ett fel blir inte rätt för att man upprepar det. Det finns ingen lag eller förordning som "alltid" ger några trafikanter företräde framför andra. Väjningsplikt eller skyldighet att lämna företräde gäller på vissa platser och/eller i vissa situationer. Cyklar är fordon och således är cyklister fordonsförare och har de skyldigheter mot fotgängare som alla fordonsförare har, bl.a. väjningsplikt på övergångsställen, i gångfartsområden och i terräng. Även fotgängare har vissa skyldigheter, t.ex. så får man inte gå på körbanan eller cykelbanan om det finns en gångbana. Om det inte finns någon gångbana får man gå på cykelbanan eller körbanan, men då ska man hålla sig på sidan (helst den vänstra) och innan man korsar körbanan eller cykelbanan ska man se sig för.

    Vad gäller att plinga så brukar jag göra det om någon eller några går så att jag måste passera tätt intill dem, men inte om någon går ordentligt på sidan. Då håller jag avstånd i stället. Många uppfattar tyvärr ett pling som att de är på fel plats och så beter de sig irrationellt och går ut cykelbanan i stället för att fortsätta att gå på sidan.

    SvaraRadera
  5. @ anonym: Du har helt rätt. Som medlemmar av ett högre släkte åligger det förvisso oss cyklister särskilda förpliktelser, men de är av en mer moralisk art. Jag ska naturligtvis ändra i texten.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borgerlig stadspolitik

Vår stad är vårt ansvar