Stadschock



Efter att ha läst Älvstranden Utvecklings planförslag för framtidens Backaplan är jag en smula chockad. Det här är så oerhört bra. Bortsett från att man fegat lite på våningsantalet (5 som standard), har man alla rätt. Förslaget bygger på space syntax-analys och är konsekvent inriktat på tät, levande blandstad. Det finns vissa svaga tendenser till tossigt fantasi-spånande men överlag håller man sig på mattan och är konkret, praktisk och konstruktiv. Man har tänkt på allt. Man har till och med bekymrat sig om hur den sällsynta knölnaten [sic] i Kvillebäcken ska skyddas. När det här kommer till samråd måste alla goda krafter rycka ut till försvar.

Älvstranden Utveckling: Kom tillbaka, allt är (nästan) förlåtet!

Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer

  1. Hemskt vad du varit aktiv, två inlägg om stadsplanering innan jag hinner blinka (jag har blivit lat på senare tid själv). Och nog finns det ännu anledning att vara optimistisk kring nya backaplan. Måhända saknar jag en dragning av spårvagn norrut mot backadalen... eller står det något om det?

    SvaraRadera
  2. @kropotkin: ja, du får sluta lata dig ;)

    Ang. spårväg:

    Knutpunkten är en viktig del i fortsatt infrastruktur- och kollektivtrafiksatsning i det regionala projektet K2020. I förslaget skisseras en fast spårbunden lösning genom Backaplan med förlängning norrut mot Backa. I skärningspunkten med Bohusbanan uppstår ett nytt stationsläge, en attraktiv bytespunkt.

    Men den här planen är ju mycket långsiktig. Vilket bara är bra, det blir ofta bättre när det får växa fram organiskt.

    SvaraRadera
  3. Även jag har varit lat i ett par dar.
    Space-syntax, vet du något om detta och körningen för Sorgenfri i Malmö har varit pilotprojekt? Eller är det standard? Såg ju inte riktigt ut så på Bellevue...

    SvaraRadera
  4. @ karlr: Det är inte standard utan det krävs förmodligen någon engagerad planarkitekt för att det ska bli av, det kräver ju extern kompetens för det mesta. Anna-Johanna Klasander (som precis slutat på SBK GBG) har hållit på en del med det. Men det är tyvärr kontroversiellt fortfarande. Det har gjorts lite här och där, jfr op.karlstad http://operationkarlstad.wordpress.com/2008/02/21/flera-goda-forslag-i-analys-av-karlstad-fran-2006-varfor-hander-inget/

    På Bellevue verkar de snarare ha använt Crazy Syntax...

    SvaraRadera
  5. Jag har i och för sig endast läst det som skrivs här på bloggen men förslaget påminner mig om modernismen på 50-,60- och 70-talen. Bara för att de kallar områden för blandstad så är det inte en blandstad! Bilden visar på en ganska tydlig uppdelning av olika funktioner, ingen riktig integration. Och stadsdelen förses med ett sammanhängande offentligt gatu- och parkrum... Men varför är inte alla gator sammanhängande och offentliga?!?

    SvaraRadera
  6. Tycker det ser väldigt intressant ut. Följande två saker skulle jag vilja

    1. Inga punkt- eller lamellhus, förutom eventuella högre solitärer. Kvarteren ska vara slutna.
    2. Genomsnittshöjden borde ligga mellan 6-10 våningar, inte 5.

    Vänligen förklara för en lekman vad space syntax är. Jag har förvisso läst 20 p ek. geografi men det är också det end.

    /mhean

    SvaraRadera
  7. @mhean: har skrivit lite om det här, http://biospolitikos.blogspot.com/2007/08/space-syntax.html

    SvaraRadera
  8. Låter ju faktiskt bra, men man har ju hört liknande fina ord förut. Om planen för kvillebäcken är en försmak av vad som komma skall så blir man ju genast lite mer orolig. "Kvarteren" är så uppbrutna att eriksberg ser ut som tät innerstad i jämförelse. Bara att konstatera att gbg är långt efter malmö och stockholm vad gäller stadsbyggnad. Kan det vara den där stadsarkitekten trots allt?

    SvaraRadera
  9. @viktor: Jo, vi får följa det här noga. Vad gäller stadsarkitekt är jag lite tveksam, det kanske skulle vara kanon, förutsatt att det är rätt person. Och det är ju det som är problemet. Vi hade stadsarkitekt på 70-80-talen, jag vet inte om stadsbyggandet var så mkt bättre då... Det avgörande tror jag är ökad konkurrens på byggsidan och mer urban planreglering.

    SvaraRadera
  10. Ja, det gäller ju att hitta en som vill bygga stad och inte bara skrytbyggen. Från 80-talet (och 90-talet) tycker jag att det finns en del ok områden faktiskt. "Älvstrandsmodellen", där de fyra oligopolisterna tilldelas alla byggen, kan man ju fråga sig om den ens är laglig. Tjänstemän (och politiker) verkar vara lite för bra kompisar med byggmaffian...

    SvaraRadera
  11. Viktor: Idag har det ju blivit så illa att stad nästan ÄR ett skrytbygge ;)

    Jag gillar skrytbyggen. Snygga och höga hus som drar upp intresset för ett område. Det funkar liksom så jag har rätt svårt för hela jante-diskussionen kring det konceptet.

    Men, hursom, visst har du rätt i att det på många ställen koncentreras på skrytbyggen och man skiter i resten.

    Fast i Sverige (bortsett från Malmö då) gör man ju ingetdera. Ingen stad, inga spännande byggnader, ingen spännande arkitektur. Bara funktions-separerade bostadsområden i nyfunkis. Med några få undantag då.

    Meh. Jag är så urbota trött på allt tråkigt och standardiserat bostadsområdes-blaj som jag inte vill bo i som trycks ut.

    SvaraRadera
  12. Det hela ser lovande ut. Kanske är det så att en aktör som KF Fastigheter är en bra partner att ha med sig om man bygga blandstad. På Eriksberg så heter ju aktörerna ofta HSB och Riksbyggen. Jag har hört från dem att de alltid strävar efter att bygga rena bostadsprojekt eftersom förvaltningen blir så krånglig med kommersiella lokaler i samma bostadsrättsförening.

    "Promenaden" känner jag mig mycket tveksam till. När man promenerar brukar man sträva efter att hålla sig till samma gator som bilarna använder, då vet man att man kommer rätt. Planförfattarna kanske skulle göra ett besök till Hängmattan eller Södra station i Stockholm. Där har man också strävat att skapa ett promenadstråk som är separerade från bilgatorna. Resultatet blir alltid misslyckat. Dött, trist och tråkigt. Promenadstråken blir bara något som ger området dåligt rykte, helt i onödan. Att föreslå sådant här 2008... har vi inte kommit längre?

    Än vet vi inte hur husen är tänkta att se ut. Men med tanke på att det är ett fåtal aktörer inblandade här så blir husen säkert storskaliga. Då borde hushöjden följa med, 8-10 våningar kanske är lagom för att få bra proportioner.

    Ett projekt som är lite bortglömt idag är Prippska tomten. Jag tycker faktiskt att man lyckades ganska bra där att bygga ett storskaligt projekt med likartade hus. Det byggdes strax innan nyfunkisen kom och förstörde allt...

    SvaraRadera
  13. En sak till! Ibland åker jag över älven. Nästan alltid är det för att besöka Backaplans ganska förnämliga köpcentrum. Fult men ganska billigt och centralt. Om man nu bygger om allt... kommer vi fastlandsbor fortsätta åka dit? Vad är det för miljö man vill mötas av? Om det kommer att se ut som Eriksberg med lite affärer i gathörnen så känns det för mig helt ointressant. Backaplan konkurrerar ju med Nordstan så miljön måste vara lika urban.

    Tyvärr måste man ju känna oro då ett gäng stadsplanerare går igång. Alla deras goda intentioner syftar oftast till att reducera den urbana komplexiteten. Jättebra om man vill bygga lugna bostadsområden men mindre bra om man vill skapa komersiella miljöer som ska attrahera folk.

    SvaraRadera
  14. @olle: du har ett gäng bra poänger där.

    1. Promenaden. Jo, du har naturligtvis rätt. Det vore ju bättre att lämna någon tomt här och där och göra en små stadsparker av. Men med den fanatiska naturromatik som finns vore det nog omöjligt att inte föreslå ett "grönt stråk". Många tror fortfarande att vi är bönder som tvingats in till staden mot vår vilja.

    2. Höjden. Visst måste den upp. Det får vi försöka få till. Det är som tur en sak som går relativt lätt att åtgärda.

    3. Prippska tomten. Ja, jag passerar de husen ofta och planen är ju superb. Tyvärr är gatuplanet inget vidare (få lokaler, desto mer blomplanteringar), dessutom har brf:en självsvådligt spärrat av gårdsgatan mitt i kvarteret.

    4. Backaplan. Visst är det så. Men man måste komma ihåg vilken enorm funktionalistisk indoktrinering kåren (och hela samhället) utsatts för under hela 1900-talet. Det är en svår och tidsödande process att att lära sig av med stadsförstörelse och lära sig bygga stad igen.

    Men nu har man börjat komma igång!

    SvaraRadera
  15. Skickade precis iväg nedan mail till SBK.

    "Hej, jag har ett par synpunkter på programmet som jag vill framföra.

    1. Bygg endast slutna kvarter, inga punkt- eller lamellhus. Det gäller även Kvillebäckenområdet som idag enligt er planering tyvärr omgärdas av för mycket luft.
    2. För att får en urban struktur på hela området så förutom synpunkt 1 bör genomsnittshöjden ligga mellan 6-10 våningar snarare än 5. Olika höjder mellan 6-10 våningar skulle göra området mycket mer spännande. Naturligtvis får gärna minst ett par solitärer på 25-35 våningar byggas.
    3. Låt spårväg löpa genom området i olika riktningar från Hjalmar Brantingsplatsen och gör den till ett nav för all spårväg på Hisingen. En linje bör också fortsätta bort till Eriksberg längs hela Norra Älvstranden där ni har reserverat för detta annars kommer aldrig Norra Älvstranden att bli en levande del av staden.
    4. Ta verkligen till vara detta tillfälle och bygg riktig urban stad, inte förorter med massa grönområden och massa luft mellan husen.

    Lycka till."

    /mhean

    SvaraRadera
  16. Promenaden...hmmm, först tyckte jag det var en spännande tanke men sen har jag läst några av er andras tankar kring den och blivit osäker.

    Det känns som flera av er har stadsplanering o liknande som yrke/forskning och ser det utifrån flera perspektiv mens jag endast är en jäkligt intresserad lekman med lite teorikunskap inom ekonomisk geografi. Har läst lite Lösch, Christaller, von Thuenen etc. Men det var några år sedan.

    I vilket fall som helst så tänkte jag direkt på Ströget i Köpenhamn när jag såg denna promenad, Ströget är ju också ringlande och jag tycker att det är en schysst gågata. Men det är klart, den mängden folk kommer nog aldrig denna promenad att ha eftersom så mycket affärer svårligen kan läggas längs promenaden och överleva. Då får nog GBG växa rätt rejält eller så är det så att detta nya Backaplan kommer bli en rejäl centrumbildning i ett framtida Hisingen som kanske kommer ha 150-170 000 invånare inom 10-15 år. Vad säger ni andra?

    /mhean



    /mhean

    SvaraRadera
  17. mhean, det behöver ju inte vara helt fel att utgå från en poetisk tanke, dvs en ringlande promenad i landskapspark som överlagras kvartersstrukturen. Först trodde jag bilden bara var en schematisk bild men det verkar ju som de tänkt sig att husen verkligen ska få svängda fasader. Kul så långt.

    Men det känns ändå som något är lite konstigt här. Det hela är väl tänkt att bli blandstad med stort handelsinnehåll? Då är det ju ganska naturligt att man tänker på Ströget eller Fredsgatan, ett mysigt och bilfritt gaturum med mycket skyltfönster. Men istället för att tala om shopping längs ett köpstråk så dillar dom om promenad i ett grönstråk... märkligt. Dessutom finns ju redan Kvillebäcken med sin grönska, mer parkmark än så behövs inte tycker jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes