Lågbro, ja tack!


Första utredningen om ny Göta Älv-bro är nu klar. Helst av allt vill man ha en lågbro. Det är billigare, tar upp mindre markyta för anslutningar och är smidigare för cyklister och gående. Så vad är problemet? Jo, man skulle vara tvungen att hårdare reglera älvtrafiken. Det tror jag vi kan leva med. Alltså: Lågbro, ja tack! Då behöver vi inte heller bygga en separat GC-bro för hundratals miljoner (vad gäller idén om viadukt över stationsområdet blundar jag och låtsas som ingenting).

Andra bloggar, om: , , , ,

Kommentarer

  1. Nya gång- och cykelbron blir en stor genväg. Södra brofästet ligger knappt en kilometer från nuvarande bro, medan norra fästet ligger ungefär två kilometer från dagens bro. Den som väljer nya bron sparar alltså tre kilometer om man ska från Packhuskajen till Lindholmen. Det sparar man tolv minuter på, nästan halvering av restiden om man ska från t ex Chalmers till Lindholmen. Det blir snabbare att cykla än att resa på annat sätt.

    Cykelbron tillsammans med förtätningen gör Göteborg till en stad av cyklister nästan som Köpenhamn, det vore hur coolt som helst!

    karta över ny gång- och cykelbro

    SvaraRadera
  2. ja, man lär ju få cykla i göteborg om allt gods som går på älven måste gå på lastbil i framtiden. Järnvägen är ju redan överfull. En lågbro ställer till mer problem för miljön än vad man kan tro. Båtar använder minst bränsle per ton de fraktar av alla faktsätt. Ska vi inte bygga ut det istället som resten av EU gör?

    SvaraRadera
  3. Johan, bron är tänkt att bli öppningsbar. Då borde sjöfarten kunna fortsätta gå på älven, eller hur?

    SvaraRadera
  4. Jag är så gammal att jag både cyklat och moppat över Hisingsbron (den gamla numera rivna lågbron alltså) och vet därför vilken stor sorg det var när den revs.

    Men ändå undrar jag om det är så lyckat att samla alla överfarter till ett enda ställe. Med alla av- och påfarter på båda sidor av älven skapar man ett långt transportrör från Drottningtorget till Hjalmar Brantingsplatsen, där det knappast går att skapa något vettigt boende.

    Vore det inte bättre för den framtida utvecklingen om man lade GC-bron någonstans mitt emellan Älvsborgsbron och Göta Älvbron? Åtminstone i höjd med Järntorget, kanske ännu längre västerut.

    Och att Stena Line omedelbart borde förpassas ut till ytterhamnen behöver väl inte ens diskuteras?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes

Invisible City