Jankowitz

Kvarteret Jankowitz i stadsdelen Stampen i Göteborg åskådliggör på ett träffande sätt den nuvarande urbana situationen i Sverige. Jankowitz framhålls från politiskt håll som ett framgångsrikt exempel på förtätning. Byggherren (PEAB) har i ett reklamblad kallat kvarteret för "vårt bidrag till den levande staden". Projektet blev förvisso dyrare än beräknat, delvis på grund av diverse avancerade it-lösningar (kameraövervakad port mm), och antalet hyresrätter blev inte så stort som det var tänkt. Men ändå. Här kom framtiden. Den levande staden.

Resultatet ställer oss inför en mängd svåra frågor. För mig personligen är problemet att jag fylls av ett direkt fysiskt illamående och en sorgsen vrede när jag ser Jankowitz. Rent intellektuellt förstår jag naturligtvis att en sådan upplevelse inte är objektiv och att alla som ser vad jag ser inte nödvändigtvis känner samma sak. Funktionalismens naiva arkitektoniska biologism är ohållbar. Folk är olika, det finns säkert många som tycker det här är bra, till och med vackert. Vad vet jag. Men det är ändå märkligt hur motbjudande detta oansenliga kvarter är. Det finns ju så mycket misantropisk arkitektur och stadsplanering, och likväl är det något särskilt med Jankowitz.

Följ med mig på en tur och se vad ni tycker. Vi börjar på baksidan som vänder sig mot en pittoresk liten å. Vi ställer oss vid ingången.




Vi ser en grind och vad som torde vara ventilationen till garaget, som ligger under jord. Lägg märke till fasadteglet, det är något märkligt med det, inte sant?




Kvarteret skyddas, oklart mot vad, av buskar och en mur (som inte fanns med på prospektet).




Murens baksida är intressant. Något säger mig att detta är en nyckel för att förstå vår tid och dess arkitektur.




När PEABs reklamare säger att det här är deras bidrag till den levande staden, så måste det ju vara en sorts ironi. En vemodig cynism. Bakom stålblanka leenden och ljusblå slipsar.




På vissa ställen ersätts muren av staket, för att släppa in ljus till källaren. Det här är lika viktigt som murens baksida. Det här säger verkligen något om vår tid. Problemet är bara att det säger det så långtråkigt att ingen lyssnar.




Lägg märke till att man valt samma järnstaket till balkongerna som till muren. Här är ironin (alternativt cynismen) uppenbar. Vad säger du Raattamaa? Tektonisk närvaro, ärlig gestaltning, befriande konsekvens? Tja, kanske det. Själv saknar jag ord. Min själ förstummas.




Här är ingången. Nu kom jag på vad det är med det där teglet. Det ser ju ut som i Kvinnofängelset. Specialimporterat från Australien?




Ja, det är naturligtvis mer än bara teglet som bidrar till den känslan...




Rastgården.




Vem planterar dessa buskar? Vem klipper dessa små gräsmattor? Vem hjälper oss att hålla världen på armlängds avstånd?




Det här är inte framtiden, det var framtiden.



Det får avsluta vår lilla rundvandring. På andra sidan ån bygger man kvarteret Venus i samma stil, men större, mycket större. Folk är olika, vi ser olika saker. När jag ser Jankowitz ser jag ett problem. Ett politiskt problem. Vad ser du?



andra bloggar, om: , , , ,

Kommentarer

  1. Vad jag ser? Jag ser anledningen till varför jag alltid har och alltid kommer att rösta på vänsterpartiet (och inte SAP).

    John H.

    SvaraRadera
  2. I hear you. Och Jankowitz är inte heller anledningen till att jag röstar på SAP. Men på sätt och vis är det anledningen till att jag är medlem. För att bidra till att partiet utvecklar en politik som överensstämmer med dess ideologi på stadsbyggandets område.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig, det här är hemsk arkitetktur.

    Vilken arkitektur stämmer i övrigt överens med S-ideologin?

    SvaraRadera
  4. @ charles: Arkitektur, men framför allt stadsplanering, har ju en etisk-politisk dimension. Vi socialdemokrater måste vinnlägga oss om att stadsbyggandet så långt som möjligt präglas av vår ideologi. Men det handlar inte om någon socialdemokratisk estetik, vad nu det skulle vara.

    SvaraRadera
  5. Alltså...jag fattar inte. Vad är det du tycker är så motbjudande? "Funktionalismens naiva arkitektoniska biologism är ohållbar. " Vad betyder det? Vad är den här arkitektoniska biologismen du talar om.. och på vilket sätt är den ohållbar? Vilka kvaliteter är det som är så förfärliga, menar du? Storleken, proportionerna, materialet... Vad? Vad är det för ironi och cynism du tycker är så uppenbar? Det enda som är uppenbart här, är att du tycker att kvarteret är fult men inte kan kommunicera varför och på vilket sätt.

    SvaraRadera
  6. @ fuxon: OK, då ser vi olika saker. För mig är monofunktionella bostadsenklaver bakom galler och övervakningskameror motbjudande men, som sagt, folk är olika.

    Med "naiv biologism" menar jag idén att arkitektur kan reduceras till teknisk administrering av basala fysiologiska behov (mat, sömn etc) - i grunden tanken att samhället (och människan) kan förstås och kontrolleras som en maskin.

    Hoppas det blev lite klarare. Glad sommar!

    SvaraRadera
  7. Fuxon, staketen och övervakningskamerorna ger det lite fängelsestuk. Det här fängelset är dessutom baklänges -- alla utanför fängelset antas vara kriminella, och det är därför man behöver alla staket och kameror.

    Det ger mig otrevliga vibbar i alla fall!

    SvaraRadera
  8. Johannes, du kanske skulle gilla den här sketchen med Monty Python:

    The Architects Sketch

    SvaraRadera
  9. @ erik: :D Lysande! The rotating knives... It opens doors, I'm telling you. Tack!

    SvaraRadera
  10. Oj, det var länge sedan någon skrev något... Jag reagerade en smula på det här "Det här är inte framtiden, det var framtiden. Nu som bostadsrätt." Kvarteret Jankowitz ägs av Poseidon och är hyresrätter. Ett av de fyra punkthusen är studentlägenheter.
    Om man på allvar menar att man röstar på (V) eller (S) på grund av bostadskvarter man fått för sig att den elaka och illasinnade högern ligger bakom, men det i själva verket är vänstermajoriteten i staden som bestämt så har man nog fått ytterligare ett och annat om bakfoten.

    SvaraRadera
  11. @ anonym: Oj! Det har du helt rätt i, förstår inte hur jag missat det. Det ska jag ändra på en gång, tack för påpekandet!

    Det var dessutom rekorddyrt enligt den här undersökningen: http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/Article/UploadFiles/Article20020730_141927275/Bostadsbrist_28.pdf

    SvaraRadera
  12. @ anonym: Och jag bör väl tillägga att det inte var min avsikt att skylla på "elaka borgare". Det är naturligtvis den politiska majoritetens ansvar vad som byggs under mandatperioden.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes