Vad gör du idag?

Idag slutar jag mitt jobb lite tidigare, jag ska hänga med GSHF till Svenska Mässan och skramla in pengar till demokratirörelsen i Burma. Det är ingen stor grej, två timmar av mitt liv känns som en ganska liten uppoffring. Jag är också fullt medveten om att min insats är mikroskopiskt marginell.

Men nu kommer det intressanta: Trots att mitt lilla bidrag är så obetydligt, så får jag ändå en betydligt bättre känsla inombords än om jag hade gjort nada. Denna oproportionalitet mellan insats och effekt är värd att begrunda. Det finns bland många en sorts dimmig föreställning om att cynism är smart och idealism är korkat. Det är i sig en ganska korkad föreställning.

Svenska tidningar skriver om situationen i Burma ...

Andra bloggar, om: , , , , ,

Kommentarer

  1. Bättre samla pengar till demokratirörelsen i Burma än att bära en löjlig röd tröja som inte hjälper ett skit. Då är det ärligare av folk som inte bryr sig.

    SvaraRadera
  2. Det går även att byta ut orden "smart"/"korkat" i mitt inlägg mot "ärligt"/"förljuget"...

    SvaraRadera
  3. Noctivagus: De röda tröjorna har blivit en världsomspännande och fredlig manifestation för demokrati, mot den burmesiska diktaturen, tillräckligt stor för att synas i de flesta mediakanaler. Varför är det löjligt?

    SvaraRadera
  4. jag tycker det var bra jobbat. kollade svenska burmakommitéen hemsida för att se vad de föreslår att man kan göra. Det mynnade ut i att jag kontaktade min bank och frågade om vissa företag som Burmakommitéen säger är i kontakt med militärjuntan. Inte mycket men bättre än ingenting.

    noc. Hur kan du veta att folk bara låtsas att bry sig för att de väljer en röd tröja dagen till ära ?

    SvaraRadera
  5. @ Noctivagus

    "Då är det ärligare av folk som inte bryr sig" skriver du.

    Det är ett lysande exempel på en relativisering av ärlighet. Och - är det oärligt att bära en röd tröja som kan fylla sin (nyttiga) funktion som signal mot t.ex. parten Kina (som med största säkerhet är mycket känsliga för omvärldens reaktioner, inte minst med tanke på det stundande OS)?

    Flathet och feghet rationaliseras oftast med argumentet att man är ärlig i och med att man inte gör någonting. det är märkligt då feghet och flathet lika gärna kan vara ett uttryck för cynism.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes