The Naked Chef

I P1:s Kaliber idag diskuterades bl.a. problemet med de borgerliga kommunernas egoistiska flyktingpolitik. Man samtalade med Carin Jämtin, Göran Johansson, Ilmar Reepalu och Anders Lago om hur deras städer påverkas av egoismen i andra kommuner och västländer. Mycket intressant. Sorgligt nog avslutas det hela med följande meningsutbyte:

Reporter: Man kommer att leta efter en gemensam socialdemokratisk hållning i det här samtalet. Är det nåt ni vill framhålla i den diskussionen?

Ilmar Reepalu: Det har ju varit en väldig debatt om Görans uttalande som jag uppfattar att Göran har nyanserat om att man kan inte bedöma folk kollektivt. Jag tror att Göran blev missförstådd i den här diskussionen. Som jag uppfattar det nu så ser vi det på samma sätt.

Carin Jämtin: Alltså vi har alltid olika diskussioner och det ska vi fortsätta att ha. Flyktingar ska behandlas individuellt när de kommer hit och jag tycker också att Göran har nyanserat sitt uttalande.

Reporter: Har de rätt i att du har nyanserat dig?

Göran Johansson: Jag tänkte så här att om nu debatten tystnar så får jag väl göra ett uttalande till som är ännu mer onyanserat så att det nån gång nu faktiskt blir en debatt som inte tystnar.


Tablå. Mannen är orubblig. Han kan bara inte erkänna att han har fel. Alla försöker hjälpa honom att få på sig de tappade brallorna men nej, nej, inte Göran inte. Den nakne kejsaren låtsas helt enkelt att han inte alls är naken och promenerar vidare som om ingenting hänt.

(Kaliber finns i SR:s nätarkiv, repris måndag 11.03)

Andra bloggar, om: , , , ,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes