Så höjer du skatten innan nyår

Att betala skatt är inte bara häftigt, det är roligt också. Tänk på alla fina saker som du är med och bidrar till. Tack vare din solidariska insats får vi dagis och vägar och sjukhus och... ja, allt möjligt skojigt. Och det är inte svårt heller. Det sker för det mesta helt automatiskt. Med tanke på hur häftigt, roligt och lätt det är att betala skatt, blir jag alltid lika förundrad över tidningarnas återkommande rubriker med temat: "Så pressar du ner skatten innan nyår", "Sänk skatten till jul", "10 knep för att sänka skatten", "Experternas bästa avdrag" etc. Vem kan ha något intresse av det?

OK, nu gissar jag att vissa av er börjar se aningen apoplektiska ut. Men innan ni exploderar, ta en stund att reflektera över er situation ur ett globalt perspektiv.

Andra bloggar, om: , , , ,

Kommentarer

  1. Själv tycker jag det är mycket vettigt att låginkomsttagare har fått sänkt skatt. Förut åkte ju pengarna bara runt. Hög skatt från låginkomsttagare och sedan kommer pengen tillbaka som bidrag.
    Så är det ju till viss del fortfarande men det går iaf åt rätt håll.

    SvaraRadera
  2. @ gardebring: nu tror jag iofs inte att det är den underbetalda ensamstående trebarnsmorsan som sitter och skattetrixar med hjälp av SvD Näringsliv, men jag kan förstås ha fel.

    Pengarna, som du pratar om, åker ju inte heller "bara runt". De passerar folkets gemensamma styrelse, som vi alla har demokratiskt inflytande över. Privata pengar in, gemensamma pengar ut.

    SvaraRadera
  3. Skattetrixa? Nej. Det behövs inte, skatten har ju sänkts. Ergo. Du betalar in mindre i skatt.
    Sedan, som sagt, när vi pratar om låginkomsttagare så åker de som bekant runt, eftersom man har en låg lön, betalar in en massa av den i skatt, och sedan får man tillbaka pengar igen i olika former av bidrag.
    Fast inte riktigt mycket som man betalade in, eftersom det försvunnit en massa i administration på vägen...
    Det svenska skattesystemet och välfärdssystemet är, tyvärr, väldigt överbyråkratiserat, krångligt och förvuxet. Vi skulle nog som land må ganska bra av en ordentlig översyn, något som inte heller den sittande regeringen verkar göra så mycket åt.
    Kort sagt, mycket pengar försvinner iväg fast de egentligen skulle kunna ha använts till bättre saker.

    SvaraRadera
  4. @ gardebring: förlåt, jag trodde din kommentar gällde mitt inlägg.

    Att det är bra om den offentlig förvaltningen är bra kan jag ju hålla med om. Att den inte skulle vara det får stå för dig. Vi rör oss här på en mycket generell nivå, men jag tycker väl den verkar fungera bra på det hela taget. Men jag är ingen expert.

    Som den säkre stilist du är märkte du förmodligen att mitt inlägg inte hade ett rent skattetekniskt fokus.

    SvaraRadera
  5. Jag sprang väl iväg lite.. :)
    Men tillbaka till ditt inlägg. Människan är en egoist och ett flockdjur och ser gärna om sitt eget hus och sin egen familj först, speciellt när man inte har en personlig relation till den som pengarna går till istället. Så fungerar vi, alltså en fullt normal social konstruktion.

    Själv har jag via mina extraknäck som egenföretagare stött på en del, ja, märkliga skattekonstruktioner... Då gäller det att hålla tungan rätt i mun för annars blir det långt mindre än hälften kvar efter skatt och då blir det inte så meningsfullt att jobba extra överhuvudtaget längre.

    Däremot vill jag poängtera att jag är helt för ett skattesystem, gemensamt finansierad vård och omsorg med mera, men jag tror att delar av vårat skattesystem idag är rent kontraproduktiva, alltså att regelverken gör att det blir mindre pengar att lägga där det behövs.

    SvaraRadera
  6. @ gardebring: det finns ju som du säkert lagt märke till två skilda dimensioner i vår diskussion här. Den ena gäller systemets effektivitet i rent teknisk bemärkelse. Där verkar vi ju i alla fall vara överens om målet, ett effektivt och välfungerande system som optimerar resurserna. Men det är knappast kontroversiellt.

    Den andra dimensionen gäller skatten som politiskt-socialt fenomen och det var väl mer det jag var ute efter i mitt inlägg. Här förhåller man sig olika beroende på vilka politiska värderingar man har. Ur mitt, mer kommunitaristiska perspektiv, är skatten (och i vidare bemärkelse staten) mer än en rent teknisk konstruktion. Det är också en manifestation av den gemensamma existensformen, av min samtidiga identitet som individ och samhällsvarelse. När man ensidigt fokuserar skattens tekniska, "maskinella" karaktär gör man sig blind för denna politisk-sociala, och följaktligen moraliska, dimension. Anser jag alltså. Är man liberal har man med största sannolikhet ett annat perspektiv. Det jag försökte ifrågasatte i mitt inlägg var sålunda det ensidiga liberal-individualistiska perspektivet i tidningarnas ekonomibilagor.

    Det rör sig naturligtvis om en personlig intellektuell svaghet, jag tenderar ständigt att övervärdera de filosofiska aspekterna framför de tekniskt-konkreta. Jag får be om överseende med det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes