Solidarisk stadspolitik II

Att ha tak över huvudet är ett av de mest grundläggande mänskliga behoven. Men ett hem är mer än så. Det är en privat sfär, ett personligt geografiskt rum. Med en något ansträngd metafor skulle man kunna säga att den fyller samma stödjande funktion för medborgaren som logen för skådespelaren. Att bostaden är en central politisk fråga är alltså inte underligt.

När vi segregerar människors bostäder så segregerar vi människorna. Ju längre avståndet är mellan människors bostäder, desto längre mellan människorna. Tillåter vi den fortskridande klassmässiga segregeringen av svenska städer kommer vi snart att hamna i en socialt ohållbar situation. De välbärgade nöjer sig inte heller längre med ekonomiska murar. Allt oftare bygger man rent fysiska murar för att hålla pöbeln borta.

Lösningen är självklart inte att höja hyrorna i attraktiva områden (som i Malmö), utan att göra fler områden attraktiva (genom nyurbanistisk stadsplanering). Lösningen är inte att sälja ut medborgarnas politiska inflytande över bostadsmarknaden, dvs. allmännyttan (som i Stockholm) utan att öka det (genom att bygga fler hyresrätter). Lösningen är inte att ge efter för byggindustrijättarnas cyniska vinstmaximeringskoncept, även kallat nyfunkis, (som...tja, överallt) utan att övervinna byggbranschens gigantiska marknadsmisslyckande, tex. genom att starta kommunala byggföretag (som man planerar i Göteborg).

Vi måste, kan och kommer att lösa det här problemet. Och lösningen är en solidarisk stadspolitik.

Andra bloggar, om: , , , ,

Kommentarer

  1. Vilket bra inlägg. Du har helt rätt.

    I Malmö håller de för i övrigt på med ett projekt som delvis försöker sig på "solidarisk stadspolitik". Det är en ombyggnad av framförallt området Sorgenfri. Tanken är att göra det mer en del av staden, göra det mer attraktivt. Man ska försöka integrera det med framförallt ett par andra mer attraktiva stadsdelar. Det ska bli rätt spännande, men jag är lite skeptiskt till vilka stadsdelar man valt att arbeta med... nåja. Är man inte från Malmö är det kanske inte så intressant. Tycker att stadsplanering är viktigt, iaf.

    SvaraRadera
  2. @ catti: Sorgenfri-projektet är definitivt intressant. Har också diskuterats en del, bl.a. på Betongelit (se länklista). Vidarebefordra gärna dina egna intryck.

    SvaraRadera
  3. Att starta ett kommunalt byggföretag i Gbg är Socialistisk idioti. För det första, att bygga upp ett stort företag från noll är enormt dyrt. Tänk all rekrytering som måste ske, alla maskininköp. Skattebetalarna skulle få pytsa in pengar i flera år. Sedan så ska då företaget göra att anbudsnivån för entreprenader sänks i Gbg. Vilka av byggjättarna vill vara med och konkurrera på en sådan marknad? Gbg kommer att bli en ointressant marknad att skapa nya byggprojekt i, det är ju Skanska och NCC m.fl. som är idekläckare till de flesta projekten.

    SvaraRadera
  4. @RTT: socialistiskt är det. Idiotiskt är det inte. Dyrt blir det nog, men ur ett makroperspektiv förmodligen billigare än att låta situationen spåra ur fullständigt (vilket ur ett socialdemokratiskt perspektiv naturligtvis är otänkbart).

    Just nu finns ingen konkurrens att förstöra vad gäller billiga hyreslägenheter (tacka Reinfeldt för det). Byggmaffian kan ostört fortsätta spotta ut sina nyfunkislådor för medelklassen, tjäna sina pengar och må gott.

    SvaraRadera
  5. Det verkar som du tror att byggandet av hyresrätter har upphört i Gbg. Helt fel, det byggs en stor andel hyresrätter i Göteborg idag. Gbg och Sthlm är två olika saker vilket inte folk och media verkar känna till. Däremot är det ett stort problem att kommunen inte har bättre planberedskap. Norra Älvstranden t.ex borde inte ha slösats bort till radhus och andra låga hus. Gullbergsvass och Frihamnen borde redan ha satts igång. Konsekvensen blir att alternativet för många blir att bygga eget hus och det är ett ganska dyrt och ineffektivt sätt att bygga stad. Vi behöver fler attraktiva stadsdelar nära staden.

    För den totala bostadssituationen är det ganska ointressant vad som byggs och till vilken kostnad, nyproduktionen utgör ändå bara någon procent av det totala utbudet av lägenheter på marknaden. Men detta tillskott varje år gör att den ökande efterfrågan hålls i schack och flyttkedjorna börjar rulla. Ett kommunalt byggföretag skulle knappast klara av att öka takten på byggandet av de skäl jag nämnde.

    SvaraRadera
  6. @ rtt: nåja, här i Göteborg verkar de flesta vara medvetna om att vi inte är stockholmare... Och du har rätt i att vi göteborgare fortsätter bygga hyresrätter, trots Reinfeldts politik. Men att byggjättarna inte är intresserade av att bygga billiga hyresrätter är knappast ett kontroversiellt påstående (till skillnad från flyttkedje-fantasin, som det inte finns några belägg för). Dessutom har vi en ganska kraftig befolkningsökning.

    Vad gäller dina synpunkter på planeringen håller jag med dig, även om jag kanske tycker att man får ha realistiska förväntningar på vad som kan göras och hur snabbt det kan göras.

    SvaraRadera
  7. skrivit lite om det här nu med. något avvikande åsikt... i postningen ALLA LYOR LIKA

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En statlig enhetsskola

Kvarteret som sprängdes