To sprawl or not?



Amerikansk bilstad eller europeisk blandstad? Tre professorer i transportekonomi och industriell organisation förklarar på DN Debatt varför vi ska välja det senare. jag tycker det mesta låter rimligt. En invändning dock: deras föreslagna uppdelning "jobb i innerstan och bostäder i ytterstan" går ju tvärtemot själva idén bakom deras förslag. Förmodligen en oreflekterad rest av flera decenniers SCAFT-indoktrinering. Lägg ner det.

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer

  1. Jobb i centrum och bostäder i periferin är förmodligen det mest rationella sättet att ordna en stad. Då kommer man att klara sig med en transportstruktur som i huvudsak är radiell. Om folk jobbar lite överallt så måste fler tvärförbindelser byggas. För i praktiken så tror jag inte att folk bosätter sig i närheten av sitt jobb (eller tvärt om). Utspridda arbetsplatser skulle alltså kräva mer transporter.

    SvaraRadera
  2. @ olle: På en mycket enkel och schematisk nivå verkar det rationellt ja. Det var därför funktionalisterna byggde staden så och det är därför vi har de problem vi har idag. I grunden handlar det om en lättförståelig men missvisande maskinmetafor. Samhället är inte en maskin, det är en mycket komplex organism.

    Att zonering är ett sämre alternativ såväl ekologiskt, ekonomiskt och socialt är numera ett okontroversiellt påstående inom forskningen.

    SvaraRadera
  3. Ja, staden som maskin är en lättvindig metafor. Men det är en lika lättvindig metafor att hävda motsatsen, dvs att samhället är en komplex organism (och därför inte kan organiseras).

    Jag tror att arbetsplatser koncentreras till centrum även utan funktionalistisk planering, det är ju det bästa kommersiella läget. Frågan är t.ex om Göteborg hade blivit en bättre stad om IT-företagen på Lindholmen hade spritts ut över Högsbo, Kålltorp, Angered, Frölunda, Torslanda osv. Dvs där folk bor. Jag tror inte Göteborg är större än att vi kan hantera den som en sammahållen stad med kärna och periferi.

    SvaraRadera
  4. @ olle: nja, alla metaforer är ju i en viss mening falska, men det betyder ju inte att alla är lika dåliga. Att staden är en komplex organism betyder inte att den inte kan organiseras. Men det ställer andra krav på hur vi organiserar.
    Vad gäller allokering så ser den olika ut beroende på bransch. Den är också beroende av infrastrukturens organisation (externa köpcentra tex).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borgerlig stadspolitik

Vår stad är vårt ansvar